Útban van a villamos?
Egyesületünk megdöbbenéssel értesült a Kósa Lajos polgármester úr bejelentéséről, hogy Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata a gyógyfürdő fejlesztésére hivatkozva új nyomvonalra akarja helyezni az 1-es villamos nagyerdei szakaszát. Különösen felháborítónak találjuk, hogy mindezt kiemelt fejlesztésnek álcázva, a közösségi közlekedésre szánt európai forrásokból kívánják megvalósítani.
Úgy gondoljuk, hogy Debrecen közösségi közlekedésében valódi, megoldásra váró problémák vannak. Ilyen helyzetben nem látjuk indokoltnak a források jelentős részét egy olyan beruházásra fordítani, amelynek mind gazdasági, mind társadalmi haszna megkérdőjelezhető.
A stadion és a környező létesítmények egyébként sem indokolnak ilyen jellegű “fejlesztést”. Amikor nincs rendezvény, a stadionhoz érkező napi, rendszeres forgalom minimális. Rendezvény idején, ezzel szemben, a város összes villamosa is kevés lenne a leendő stadion igényeinek kiszolgálásához.
Hasonló méretű városok példáján okulva a rendezvények idején, a város különböző pontjairól indított, az eseményhez igazodó menetrenddel meghirdetett, helyi tarifával igénybe vehető autóbuszokkal tökéletesen megoldható a stadion ellátása.
A felújítandó stadion jelenleg is megközelíthető villamossal: az északi bejárata mindössze 300 méterre van a Klinikák villamosmegállótól, a déli és nyugati kapuk szintén 300 méterre vannak az Aquaticumtól. A tervezett új nyomvonalon a stadionon kívül mindszössze az Állatkert és a Vidámpark található, melyek napi rendszeres forgalma elenyésző. Ezzel szemben az éppen fejleszteni kívánt fürdő elérhetősége jelentősen romlana.
A közösségi közlekedésben az infrastrukturális fejlesztések célja a menetidő és az eljutási idő csökkentése, azért, hogy az minél több polgár számára vonzóbb legyen. Ezzel szemben, ha a tervek szerinti új nyomvonal kerülne kialakításra - a ritkán megjelenő és csekély mértékű pozitív hatással szemben - hétköznaponként az Egyetem és a Klinikák villamosmegállókban leszálló közel 10 ezer ember számára napi szinten átlagosan tizenöt százalékkal nőne az eljutási idő. Fontos megemlítenünk, hogy üzemeltetési szempontból semmilyen pozitív hozadéka nem lenne a beruházásnak. A hosszabb vonal magasabb fenntartási költséggel jár; a hosszabb menetidő miatt pedig ugyanannyi villamossal csak ritkábbban lehetne közlekedni, vagy a jelenlegi követési idő megtartásához több járműre lenne szükség.
A Pallagi úton a villamos és az impozánsan kialakított sétány békésen elférhet egymás mellett. Ha a gyógyfürdő fejlesztése csak a villamos nyomvonalának áthelyezésével valósítható meg, akkor is szem előtt kell tartani a villamost használó polgárok érdekeit! Az áthelyezést pedig ne a közlekedés fejlesztésre szánt forrásokból valósítsák meg, hanem az a gyógyfürdő fejlesztésének költségeibe kerüljön beépítésre.
Mindent összevetve meglehetősen aránytalannak látjuk az új nyomvonal minimális pozitív hatását azzal szemben, hogy a nyomvonal-módosítás által érintett, a teljes utasforgalom 40%-át adó (a Klinikáknál és az Egyetemnél leszálló) utasok naponta utazással töltött ideje megnövekedjen.
A város közösségi közlekedésével kapcsolatban egyesületünk álláspontja az, hogy jelenleg sokkal súlyosabb problémák is megoldásra várnak. Mindezek mellet természetesen az 1-es villamos pályájának felújítását, valamint a KCSV6 típusú (kék) villamosok cseréjét fontos, középtávon kiemelt beruházásként kezelendő, megoldandó feladatnak látjuk. Ezen fejlesztés mögé azonban nem szabad elbújtatni egy a közösségi közlekedés igényeit nem szolgáló és az utasok többsége számára alapvetően káros nyomvonal-módosítást.
- A hozzászóláshoz belépés szükséges