"Koldusforintok” a közösségi közlekedésben

Nyomtatás

 

Európa szerte kiemelt szerepet kapnak a közlekedés negatív hatásainak (lég és zajszennyezettség, zsúfoltság)  csökkentését megcélzó feladatok. Nyilvánvalóvá vált, hogy városaink mindennapjait meghatározó, évről évre intenzíven növekvő forgalmat komplex módon kell megszervezni és finanszírozni.

 

A szolgáltatók folyamatosan jelezik, hogy alulfinanszírozott az ágazat. Ilyenkor az állami támogatás növelését kérik. Kétségtelen, hogy a közösségi közlekedés üzemeltetésére és fejlesztésére sokkal többet kellene fordítani. Azonban az ágazat egy részének finanszirozása, így a fogyasztói árkiegészítés emelése önmagában nem nyújt igazi megoldást évtizedes pénzügyi problémákra.

 

A rendszerszemlélet hiánya és az elmúlt évtized felelőtlen döntései komoly károkat okoztak mind az országnak, mind Debrecennek, de legfőképpen a közlekedőknek. Bebizonyosodott, hogy pusztán az utasok által fizetett jegyek és bérletek árából nem lehet fenntartani egy harminc éves szemléleteken nyugvó tömegközlekedést.

 

A közösségi közlekedés teljes strukturális átalakítására van szükség, mind szakmailag, mind jogilag, mind pénzügyileg.

 

Finanszírozás terén a probléma gyökere abban rejlik, hogy rendre megfeledkeznek a közlekedés negatív hatásaiból származó külső (externális) költségekről. Csak a tömegközlekedést tekintik pénzügyi egységnek, nem pedig a közlekedés egészét. A koldus kalapjába dobott forintok is csak egy ember problémáját enyhítik, nem pedig általánosan nyújt megoldást a jelenségre.

 

A fejlett közlekedés szervezése abból áll, hogy a felhasználható forrásokat úgy osztják el, hogy figyelembe veszik azt a tényt is, hogy mennyivel lenne drágább fenntartani a közlekedés egészét, ha a személygépkocsi forgalom tovább növekedne: baleseti károkból, a  környezet fokozott terheléséből, vagy éppen a forgalmi torlódások okozta időveszteségből származó költségek.

 

Rendkívül fontos, hogy ne állami forrásokra kelljen várni, hanem döntően helyben kerüljenek előteremtésre az üzemeltetéshez szükséges források. Ezért regionális szinten kell megszervezni és finanszírozni egy térség közlekedését az érintett önkormányzatok bevonásával és hozzájárulásával. Jogszabályok által kell biztosítani, hogy minden város, minden régió ezen szempontoknak megfelelően, ösztönözve legyen arra, hogy forrásaik ésszerű elosztásával, korszerű és a jelenleginél korszerűbb és hatékonyabb közösségi közlekedést tudjon fenntartani.

Belépés