Élet a 2-es villamos után - 1. rész: Átalakulás, de hogyan?
Az idő előrehaladtával napi sajtó hír a 2-es villamos építése. Szerencsére már nem csak arról szólnak a hírek, hogy áll a kivitelezés, vagy éppen jármű problémák vannak, hanem megérkezett az első három jármű is és a pályaépítési munkák is nagyüzemben zajlanak.
Cikkünkben az utasok által leggyakrabban feltett kérdésekre keressük a választ. Ígérni nem ígérünk semmit, csak tényeket közlünk és megpróbáljuk kitalálni a történet lehetséges kimenetelét, illetve várjuk a javaslatokat, észrevételeket.
- Megszűnik a 31-es?
Nos, minden bizonnyal igen, hiszen azért épül a 2-es villamos, hogy a 90-es években sokak által ismert, Nagytemplom előtt kanyargó guruló heringes dobozok helyett valami egészen más, jobb szolgáltatást nyújtson. Azóta sok minden megváltozott, mások az utazási szokások, ezért sokan megkérdőjelezik a villamos létjogosultságát, azonban úgy gondoljuk, hogy hosszú távon a villamos több előnyel fog járni. Ami fontos kérdés, hogy a villamoshoz kapcsolódóan az autóbuszos hálózat milyen minőségű szolgáltatást fog nyújtani.
- Megszűnik 12, 15 és a 32 is?
Ha lehet hinni az áprilisban tartott lakossági fórumokon az illetékesek szájából elhangzottaknak, akkor ezek a vonalak részben vagy egészben megmaradnak, de másfelé fognak járni. “Nem szűnnek meg, csak másfelé jár” - mondták. Nos, ha utas szemszögből és a gyakorlati oldalról nézzük, akkor a véglegesen szomszéd utcába terelt busz nem ott jár ahol korábban, hanem messzebb. Ez ugyan nem egyenértékű azzal, hogy “megszűnik”, azonban a végkimenetelt tekintve az utasok egy köre szempontjából viszont olyan, mintha nem is lenne, hiszen nem tudják igénybe venni. A gond nem maga a változás, vagy az új útvonal, - hiszen az utasok más része jobban fog járni - , hanem az, hogy milyen módon van az átszállás biztosítva.
- Ez azt jelenti, hogy a villamossal azonos útvonalon nem is járhat busz?
Nem! Egyrészt a villamosra/villamosról való átszállást a legkönnyebben úgy lehet biztosítani, hogy a csatlakozó autóbuszok vonalvezetése egy rövid szakaszon azonos útvonalon halad a villamossal, azért hogy gyorsan, kényelmesen át lehessen szállni.
Másrészt azt is be kell látni, hogy a villamos minden utazási igényt nem tud kielégíteni. Vannak olyan területek (Pl. Tócóskert-Egyetem, Újkert-Vénkert-Egyetem), amelyek között továbbra is biztosítani kell a közvetlen eljutást, mert több átszállásra is kényszerülnének az utasok.
Természetesen a teljes szakaszon nem célszerű buszt is és villamost is közlekedtetni, hiszen a villamos “egyedül is” elboldogul majd.
- Akkor, ha elindul a 2-es villamos, és kevesebb busz jár arra, akkor sokaknak át kell majd szállni, ez miért jó?
Nyilván, ha csak annyi történik, hogy megszűnik egy közvetlen eljutási lehetőség, és cserébe semmilyen más pozitív dolgot nem kap az utas, akkor annak csak negatív hatása van. Azonban, ha egy ritka, közvetlen kapcsolat helyett átszállással, ugyanakkor gyakrabban, nem drágábban és még rövidebb idő alatt lehet eljutni valahova, akkor elmondhatjuk, hogy többet kaptunk, mint vesztettük. Például a 15-ös busz hétvégi 40-80 percenkénti követése katasztrófa. E helyett, ha rövidebb szakaszon, csatlakozva a villamoshoz (Pl. Belváros-Széna tér között), de 15 percenkét közlekedik, akkor elmondhatjuk, hogy nőttek az eljutási lehetőségek. Természetesen ennek feltétele, hogy az átszállással töltött idő ne kerüljön hosszú percekbe és a megállók se legyenek nagyon távol egymástól. Fontos az is, hogy a villamoson érvényesített jegy érvényes legyen átszállás után, a buszon is. Ezen feltételek biztosítása nélkülözhetetlen. Megoldani sem lehetetlen, csak akarat kérdése.
Átszállás vagy közvetlen?
- Ha megváltozik a buszok útvonala és a villamosról át kell szállnom buszra akkor két jegyet kell érvényesíteni!
Ez még messze nem biztos. Debrecenben a technikai feltételek adottak arra, hogy időalapú jegy kerüljön bevezetésre. Ez azt jelenti, hogy egy jegy, nem csak egy utazásra vehető igénybe, hanem ugyanezen jeggyel meghatározott időn belül, akár többször is át lehet szállni. Úgy gondoljuk, hogy elkerülhetetlen lesz az időalapú jegy bevezetése, hiszen bizonyos irányokban így is irreális a díjszabás, ha összehasonlítjuk akár más szolgáltatóval, akár a személygépkocsi költségeivel.
- Mindenképpen át kell alakítani a buszok útvonalát a villamos miatt?
Az autóbuszok vonalhálózatán akkor is változtatni kell, ha nem lenne a 2-es villamos. Ennek oka, hogy jelenlegi vonalhálózat 25-30 évvel ezelőtti állapotoknak megfelelő szempontok szerint lett kialakítva. Bár rengeteg módosítás történt azóta, azonban ezek nem jelentettek gyökeres rendszer szintű módosítást. A vonalak menetrendje nincs összehangolva. Nagyon gyakori, hogy azonos irányokba egyszerre mennek el a buszok, utána sokáig semmi. Az egymást keresztező vonalakon a buszok menetrendje nincs összehangolva. Gyakran járunk úgy, hogy pár perccel korábban megy el az a busz, amire át szerettunk volna szállni. Gondolom ezek a bosszantó szituációk sokak számára ismerősek. Főleg hétvégén, vagy az esti órákban gond, amikor ritkábban közlekednek a buszok és akár egy órát is várni kellene a következő járatra. A járatoknak a jelenleginél sokkal egyenletesebben kellene követniük egymást és az átszállási lehetőségeket garantáltan biztosítani kell, hogy ne tartson tovább egy óránál átutazni a városon.
Következő cikkünkben a belvárosi átszállási lehetőségeket és ezek technikai megoldását fogjuk boncolgatni, avagy hogyan gyalogoljunk el a Csokonai Színháztól a villamosig.
- A hozzászóláshoz belépés szükséges