Itt a lista, hogy mivel lehetne javítani Debrecen közlekedésén: utasok észrevételeit összegeztük

Nyomtatás
Itt a lista, hogy mivel lehetne javítani Debrecen közlekedésén: utasok észrevételeit összegeztük
A magyarországi városok döntő többsége nem a közösségi közlekedésen spórolt ezen nehéz időszakban. Debrecenben azonban éppen egy évvel ezelőtt 2022. július 25-én került  bevezetésre az akkor még ideiglenesnek beharangozott járatritkítás, amit a világjárvány miatt lecsökkent utasszám utóhatásaként magyaráztak. Majd szeptembertől és novembertől az energiaárakra hivatkozva újabb sebeket ejtettek a menetrenden, amely a használhatatlanság határára sodorta a közösségi közlekedést. Köztudott és számtalan tanulmány alátámasztotta már, hogy a közösségi közlekedésben járatritkítással érdemi megtakarításokat nem lehet elérni, hiszen a rendszer fenntartásának magas állandó költsége van. Ezek olyan költségek, amelyek akkor is felmerülnek, ha egy járat sem indul el. Az ritkábban közlekedő járatok miatt sok utas elpártol a közösségi közlekedéstől, ami az elmaradó bevételek miatt tovább rontja a rendszer fenntarthatóságát.
 
A szolgáltatás használhatósága pedig nagyban azon múlik, hogy az város polgárai számára mennyire tud megfelelni a város által megrendelt szolgáltatás. Jelen helyzetben odáig jutottunk, hogy gyakorlatilag csak azok használnak közösségi közlekedést, akinek nincs más alternatívája. Sőt, az eltelt időszak hozzánk érkezett utaspanaszaiból azt is tudjuk, hogy sokak számára ellehetetlenült a munkába járás, nekik más eljutási módot kellett keresniük. 
 
Az kétségtelen, hogy nőttek az üzemanyag árak, különösen a villamosenergia ára ugrott meg. A 2021. évi 260 millióról 2022-ben 542 millióra nőtt, ugyanakkor ez az évi több mint 10 milliárdos költséghalmaznak csak a kisebbik szelete. Ebből több mint 8 milliárdot az önkormányzatnak kell kipótolnia, hiszen a romló szolgáltatási színvonal miatt folyamatosan csökken az utasok által fizetett bevétele a szolgáltatónak. Több alkalommal is halhattunk ígéreteket arra vonatkozóan, hogy a helyi közlekedés kapacitását növelni szeretné a város, azonban ez tettekben csak minimálisan nyilvánul meg. Sem a menetrendet érintő intézkedéseben, sem a közlekedésre fordított infrastruktúra fejlesztésében nem látszik a valós szándék, hogy a közösségi közlekedés a város polgárai számára versenyképes szolgáltatást tudjon nyújtani.  Az önkormányzat által publikált tervezett közlekedésfejlesztési tervek kizárólag gépjárművek számara teremtenek rövidtávon kedvezőbb feltételeket, amelyektől csak további forgalomnövekedést várhatunk.

Ez év első felében ugyan történt néhány menetrendi korrekció, de ez még mindig messze alulmarad attól a szolgáltatási színvonaltól, ami világjárvány előtti időszakban volt. Az alábbiakban az utasok által megküldött észrevételek alapján vonalcsoportonként összegyűjtöttük, hogy mi az, amit az utasok leginkább hiányolnak.

  •  1  villamos

→napközbeni ritka követés — 2023. 02. 20.: 12-ről 10 percesre sűrítették de ez még mindig elmarad az eredeti 4-8 perctől
→hétvégi ritka követés (8-10 helyett 15 perc) — nem oldódott meg
 

  •  2  villamos

→napközbeni ritka követés — 2023. 02. 20.: 12-ről 10 percesre sűrítették de ez még mindig elmarad az eredeti 4-8 perctől
→hétvégi ritka követés (8-10 helyett 15 perc) — nem oldódott meg
→3:24-es járat elvétele — 2023. 05. 15.: visszaállították a járatot
→23:38-as járat elvétele — nem oldódott meg
 

  •  3 / 3A  troli

→napközbeni ritka követés (12-15 helyett 30 perc) — nem oldódott meg
→hétvégi ritka követés (15 helyett 30 perc) — nem oldódott meg
→Kassai úti Campuson tartott :40-kor végződő órákhoz nem igazodik — nem oldódott meg
→3A trolibusz újraindítása — nem oldódott meg
→22/24-es buszokhoz hangolás — nem oldódott meg
 

  •  4  troli

→hétvégi közlekedés — nem oldódott meg
 

  •  5 / 5A  troli

→hajnali ritka követés (15-20 helyett 30 perc) — nem oldódott meg
→napközbeni ritka követés (12-15 helyett 30 perc) — nem oldódott meg
→késő esti ritka követés (20 helyett 30 perc) — nem oldódott meg

  •  10 / 10A / 10Y  busz

→Nagyállomásról induló 5:20-as járat hiánya — 2022. 11. 14.: visszaállították a járatot
→15:30-16:00 körülre a TEVA-hoz erő 10Y járat indítása — nem oldódott meg
 

  •  11  busz

→reggeli ritka követés (25-30 helyett 60 perc) — nem oldódott meg
→délutáni ritka követés (30 helyett 60 perc) — nem oldódott meg
→nem csatlakozik a 15/15Y-hoz — nem oldódott meg
→egyszerre megy a 23Y-vel — nem oldódott meg
→Borzán Gáspár utcától 16:10 körül induló járat mely a munkából hazatérőket szállítja — nem oldódott meg
 

  •  12  busz

→csatlakozás a 46-oshoz délután Auguszta felé — nem oldódott meg
→Auguszta 18:00 és 19:00-i műszakváltásaihoz igazodó járatok (Augusztától 18:15, 19:15) — nem oldódott meg
→napközbeni ritka követés (30 helyett 60 perc) — nem oldódott meg
 

  •  13/13A  busz

→hétvégén is Segner térig való közlekedés — nem valósult meg
 

  •  14/14I  busz

→napközbeni ritka követés (60 helyett 120 perc) — nem oldódott meg
→ThyssenKrupp és a Deutsche Telekom 18:00-s műszakváltása után induló járat hiánya — nem oldódott meg
 

  •  15 / 15Y  busz

→Doberdó utca felől 8:00-ig sűrűbb követés biztosítása (jelenleg 7:10-kor véget ér) — nem oldódott meg
→Széna tértől 7:04-kor induló járat visszaállítása — nem oldódott meg
→Bayk András utcától 6:50-kor induló járat indítása — nem oldódott meg
→15-ös autóbusz 15-45 perces követésének átalakítása 30-30 perccé — nem oldódott meg
→Wolaffka utcától 16:10-es járat hiánya (Trans-Sped dolgozói) — nem oldódott meg
→15Y járat 30 perces követésének visszaállítása — nem oldódott meg
→Vágóhíd utcáról befelé 16:00 helyett 16:10 körül érkezzen a járat mely a munkából hazatérőket szállítja — nem oldódott meg
→Diószegi útra 8:00 előtti odajutáshoz járat indítása a Doberdó utcától (ritkítás előtt 6:40 és 7:40 között 7:06-kor és 7:16-kor is indult 15Y, most nem indul a két időpont között) — nem oldódott meg
 

  •  15G  busz - Nem volt változás

  •  16  busz - Nem volt változás

  •  17/17A  busz - Nem volt változás

  •  18  busz - Nem volt változás

  •  18Y  busz

→csúcsidei félóránkénti követés visszaállítása — nem oldódott meg

 

  •  19/19H  busz

→reggeli ritka követés (12-15 helyett 20-30 perc) — nem oldódott meg
→Sámsoni út felől 6:40 és 7:05 közötti 25 perces lyuk megszüntetése — nem oldódott meg
→Jégcsarnokig való közlekedés — 2023. 02. 20.: tanítási időszakban reggel a Jégcsarnok felé, délután a Sámsoni út felé 19H jelzéssel új járat indult a 19-es régi útvonalán azonban reggel a Sámsoni út felé, délután a Jégcsarnok felé, valamint tanszünetben és hétvégén továbbra sem érhető el a Derék utca felső része 19-essel

  •  21  busz - Nem volt változás

 

  •  22 / 22Y  busz

→reggeli ritka követés — 2023. 05. 02.: az ütemtelen 10-35 perces követés helyett ütemes 15 perces követés lépett érvénybe de ez még mindig elmarad az eredeti 10 percestől
→napközbeni ritka követés — 2023. 05. 02.: 30-ról 20 percesre sűrítették de ez még mindig elmarad az eredeti 15 percestől
→Kassai úti Campuson tartott :40-kor végződő órákhoz nem igazodik — 2023. 05. 02.: a sűrítés eredményeként a probléma megoldódott
→Kölcsey Központhoz 7:13-kor érkező járat 7:06-ra visszaállítása — 2023. 05. 02.: az ütemes 15 perces követés kialakítása óta 7:07-kor érkezik
→3-as trolihoz hangolás — nem oldódott meg
→több 22, kevesebb 22Y indítása — a ritkítás előtthöz képest nagyobb arányban közlekedik 22-es, mint 22Y
 

  •  23  busz

→Doberdó utcáról 6:47-kor, Júlia telepről 7:12-kor induló járat visszaállítása — 2023. 02. 20.: a járatot visszaállították azonban mostmár két perccel korábban 6:45-kor és 7:10-kor indul
→Doberdó utcáról 19:05-kor induló járat 20 perccel később indítása — nem oldódott meg
→Doberdó utcától 18:05-kor induló járat visszaállítása — nem oldódott meg
→óránkénti követés visszaállítása a kétóránkénti helyett — nem oldódott meg
 

  •  23Y  busz

→egyszerre megy a 11-essel — nem oldódott meg
→Vámospércsi úttól 6:20-as járat visszaállítása — nem oldódott meg
→Vámospércsi úttól 7:10-es járat visszaállítása — nem oldódott meg
→Egyetem 20:00-kor véget érő órái után induló járat indítása — nem oldódott meg
 

  •  24 / 24Y  busz

→reggeli ritka követés — 2023. 05. 02.: az ütemtelen 10-35 perces követés helyett ütemes 15 perces követés lépett érvénybe de ez még mindig elmarad az eredeti 10 percestől
→napközbeni ritka követés — 2023. 05. 02.: 30-ról 20 percesre sűrítették de ez még mindig elmarad az eredeti 15 percestől
→3-as trolihoz hangolás — nem oldódott meg
→több 24, kevesebb 24Y indítása — a ritkítás előtthöz képest nagyobb arányban közlekedik 24-es, mint 24Y
 

  •  25 / 25Y / 125/ 125Y

→reggeli ritka követés — 2023. 05. 02.: visszaállították a korábbi 10 perces követést a 15 helyett
→napközbeni ritka követés — 2023. 05. 02.: visszaállították a korábbi 15 perces követést a 15-45 helyett
→délutáni ritka követés — 2023. 05. 02.: visszaállították a korábbi 10 perces követést a 15 helyett
→hétvégi ritka követés — 2023. 05. 02.: visszaállították a korábbi 15 perces követést a 15-45 helyett
 

  •  30 / 30A / 30I / 30N  busz

→reggeli ritka követés — 2023. 05. 02.: új 30N járatok indultak de a 6:50-es 30N továbbra sem közlekedik
→napközbeni ritka követés — 2023. 05. 02.: visszaállt a korábbi 30 perces követés a 60 helyett
→vasárnapi ritka követés — nem oldódott meg
 

  •  33 / 33E  busz - Nem volt változás

 

  • JÓZSA általánosan

→a Helyközi autóbusz-állomás érintése csúcsidőn kívül is — nem oldódott meg
→Segner térig való közlekedés hétvégén is — nem oldódott meg
→DE Böszörményi úti Campus – Helyközi autóbusz-állomás távon járat hiánya 5:49 és 6:17 között — nem oldódott meg
 

  •  34 / 34A / 34R  busz

→kétóránkénti követés visszaállítása órásra — 2022. 12. 05.: az órás követést visszaállították
 

  •  35 / 35A / 35E / 35R / 35Y / 35YA / 35YR  busz

→a Gönczy Pál Általános Iskola 14:15-ös kicsengetéséhez igazodó járat — nem oldódott meg
→kétóránkénti követés visszaállítása órásra — 2022. 12. 05.: az órás követést visszaállították
 

  •  36 / 36A / 36E / 36R  busz

→reggeli ritka követés — nem oldódott meg
→hétvégén az Alsójózsai utcáról 4:35-kor induló járat nem csatlakozik semmihez a Doberdó utcán — 2022. 12. 05.: a hajnali és késő esti járatok a Segner térig közlekednek
 

  •  37  busz - Nem volt változás

 

  •  39  busz

→17:20-as járat indítása a Nagyállomástól — nem valósult meg
 

  •  41 / 41Y  busz

→reggeli ritka követés (7-8 helyett 15 perc) — 2022. 09. 12.: 6:42-kor két busz indul a Kinizsi Nyomdától2023. 02. 20.: 6:15-kor és 6:55-kor új járat indult de a ritkítás előtti szintet még nem érte el
→napközbeni ritka követés — 2023. 07. 03.: vissza sűrítették 30 percre a korábbi 60 helyett
→délutáni ritka követés (10 helyett 15 perc) — nem oldódott meg
→Kinizsi Nyomdától 6:15-kor induló járat indítása — 2023. 02. 20.: elindult a járat
→Vincellér utcától 5:35-6:05 között járat indítása — 2023. 02. 20.: 5:50-kor új 41-es indult a Vincellér utcától
→Lahner utcán egyszerre megy a 15Y és a 41Y — nem oldódott meg
 

  •  42  busz

→Tégláskerti szakasz visszaállítása — nem valósult meg
→Piac utcára való visszahelyezés — nem valósult meg
→Helyközi autóbusz-allomáshoz való visszahelyezés — 2022. 09. 01.: ismét a Helyközi autóbusz-állomás és a Segner tér érintésével közlekedik
 

  •  43  busz

→reggeli ritka követés (20 helyett 30 perc) — nem oldódott meg azonban a beérkezett igények alapján 10 perccel hátrébb tolták az indulási időpontokat
→napközbeni ritka követés (30 helyett 60 perc) — nem oldódott meg
→délutáni ritka követés (30 helyett 60 perc) — nem oldódott meg
→Kishatár utcáról 6:25-kor induló járat visszaállítása — 2022. 09. 12.: a járatot visszaállították
 

  •  44  busz

→reggeli ritka követés (már 6:55-kor véget ér a sűrítés) — nem oldódott meg
→napközbeni ritka követés — 2023. 05. 02.: visszaállították a korábbi 30 perces követést a 60 perces helyett
→délutáni ritka követés — 2023. 05. 02.: 30-ról 20 perces követésűre sűrítették azonban ez továbbra is elmarad az eredeti 15-től
→hétvégéni ritka követés — 2023. 05. 02.: 60-ról 30 perces követésűre sűrítették
→5:30-as járat hiánya — nem oldódott meg
 

  •  45  busz

→125-vel egyszerre megy — 2023. 11. 14.: a 45-öst 20 perccel eltolták így a Vámospércsi út felé 15-45 perces követés lépett érvénybe2023. 05. 02.: délutáni csúcsidőben átlagosan 30 perces követés biztosít együtt a 45-ös és a 125-ös autóbusz azonban 17:00 után továbbra is 15-45 perces követés van érvényben
→reggeli ritka követés (15 helyett 30 perc) — nem oldódott meg
→délutáni ritka követés (20 helyett 60 perc) — nem oldódott meg
→Vámospércsi úttól 6:45-6:50 körül induló járat visszaállítása — nem oldódott meg
 

  •  46 / 46E / 46H / 46Y / 46EY / 146  busz

→összes járat Sensiron-hoz való betérése — nem oldódott meg
→Nagyállomásról 5:35-7:05 között több 46/46Y járat közlekedtetése a Kishegyesi út környéki lakosok Határ úti Ipari Parkba való eljutása érdekében — 7:05 helyett 7:00 és 7:10-kor is közlekedik járat azonban 5:35 és 7:00 között továbbra is csak 6:30-kor indul 46Y-os
 

  •   47 / 47Y  busz

→a Tégláskert utca felől 6:58 és 7:23 között lévő 25 perces lyuk megszüntetése — nem oldódott meg
→15:00 utáni ritkább követés sűrítése — nem oldódott meg
→több 47Y járat indítása csúcsidőben — nem oldódott meg azonban a Mikepércsi útra a 44-essel is el lehet jutni melyet 2023. 05. 02-án csúcsidőben 30-ról 20 percesre, csúcsidőn kívül és hétvégén napközben 60-ról 30 percesre sűrítettek
 

  •   48  busz

→Pacról induló első járat 4:35-re való visszahelyezése — 2023. 02. 20.: a járatot visszahelyezték 4:35-re
→a Pacról 4:55-kor induló járat visszaállítása — nem oldódott meg
→a Nagyállomásról 22:30-kor induló járat visszaállítása — nem oldódott meg
→18:00-ig tartó sűrűbb csúcsidei követés — nem oldódott meg
 

  •   49 / 49A / 49H  busz - Minimális változás

 

  •  51E  busz - Nem volt változás

Belépés