Koncepció nélküli tarifaemelés: drágább mélygarázsok, drágább közösségi közlekedés
Amint az köztudott Debrecen Megyei Jogú Város elkötelezte magát a közösségi közlekedés fejlesztésére annak érdekében, hogy minél kevesebben közelítsék meg a belvárost személygépjárművel és minél jobban lehessen közlekedni Debrecenben, csökkenjenek a torlódások, ezáltal az eljutási idők is. Azonban úgy látjuk, hogy ez az elkötelezettség nincs összhangban a tettekkel.
A közösségi közlekedés tarifáinak átalakításával kapcsolatban hónapokkal korábban tájékoztatást kértünk Tisztelt Polgármester Úrtól és felajánlottuk közreműködésünket a készülő tarifatáblázat elkészítésében, azonban, kérésünkre eddig nem kaptunk választ. Ezért az alkalmat kihasználva szeretnénk néhány észrevételt tenni és kérdést feltenni a helyi közösségi közlekedés és a parkolási díjtételek emelését tartalmazó előterjesztésekkel kapcsolatban.
A korábban megismert álláspont szerint, azért kerül sor a szolgáltató váltásra, mert a Hajdú Volán Zrt. szolgáltatási színvonala alacsony, a szolgáltatás ára pedig magas. Ezért nem értünk egyet az igényelt tarifaemelés jóváhagyásával, annak ellenére, hogy a szolgáltató mindössze 4,5%-os emelést kért. Ennek fényében pedig különösnek tartjuk a DKV Zrt. helyenként 10% feletti, a várható inflációt messze meghaladó, tarifaemelési javaslatait is.
Kérjük, hogy a normatív támogatás csökkenése és a fogyasztói árkiegészítés stagnálása miatt kiesett bevételt ne az utasokra terheljék rá, hanem a parkolási díjtételek nagyobb emeléséből származó bevételekből pótolják azokat, ezáltal is ösztönözve a közösségi közlekedés használatát az egyéni közlekedéssel szemben.
Javasoljuk, hogy ez szabályozott formába öntve történjen és nyugat-európai városok mintájára készüljön el Debrecenben is a közösségi közlekedés hosszú távú finanszírozási terve, amely tartósan elviselhető árképzést tesz lehetővé.
Első lépésként javasoljuk, a fizető parkolóhelyeket üzemeltető, DKV Zrt. által az Önkormányzat részére, a kizárólagos üzemeltetési jogokért fizetendő parkolási díjbevétel 30%-át kitevő díj 5%-ra mérséklését a fent említett bevételkiesés csökkentése és a közösségi közlekedés tarifáinak emelésének elkerülése érdekében.
Közösségi közlekedés tarifáinak várható változása Debrecenben 2008-ról 2009-re
A fizető várakozóhelyek díjainak emelésével kapcsolatban szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a tervezett parkolási díjtételek megvalósulásuk esetén nem fogják ösztönözni a térszín alatti parkolók használatát. A mélygarázsok használatának díjtétele 33%-kal, sokkal nagyobb mértékben nőne, ellenben a felszíni parkolás díjával, amely mindössze 20 forinttal – a jelenlegihez képest 6%-kal – emelkedne.
Ezért javasoljuk, hogy a térszín alatti és a felszíni parkolás díjtételeinek arányai ne a mélygarázsok rovására változzanak, hiszen a mélygarázsok kihasználtsága még mindig elmarad az elvárt szinttől. A két parkolási forma azonos mértékben emelkedjen, vagyis javasoljuk a felszíni parkolás 33%-kal való emelését.
Jelenleg – más városokhoz képest – a gazdálkodó szervezetek részére az éves parkolóbérlet díja alacsonyabb, a lakossági éves bérlet pedig magasabb. Ezért úgy véljük, hogy a gazdálkodó szervezetek részére magasabb (25%-os) áremelés is realizálható.
Parkolási díjtételek várható változása Debrecenben 2008-ról 2009-re:
1. kérdésünk:
Miért az egyébként is kihasználatlanabb térszín alatti parkolók használatának díjtételei emelkednek nagyobb mértékben?
2. kérdésünk:
Arra szeretnénk választ kapni, hogy a parkolási díjtételek mikorra lesznek összhangban a közösségi közlekedés tarifáival, mikorra valósul meg a keresztfinanszírozási rendszer, illetve a júliusi szolgáltató váltást követően milyen közösségi közlekedési tarifarendszer és tarifa várható?
- A hozzászóláshoz belépés szükséges