Épületes eset Józsán: Előbb tető, aztán a falak
Október végén szép csöndben, látványos médiaünnepség és nemzeti színű szalagok átvágása nélkül adták át a forgalomnak a Józsa melletti autópálya felhajtót. Habár a Dehir.hu közölt egy rövid hírt, amelyben azt taglalták, hogy mennyire előnyös a csomópont azon autósok tömegeinek, akik eltévesztik a lehajtót, azonban a cikket nagyon hamar eltávolították. A kellemetlen magyarázat és a csöndes átadás nagyon is lehetséges oka, hogy a történet kísértetiesen hasonlít a Mekk Elek mesesorozat Épületes eset című epizódjára, ahol előbb készült el a tető, mint a ház fala.
Az új józsai kapcsolat megépítésének ötlete már 2018-ban a BMW gyár Debrecenbe teleülésének hírével egy időben felmerült. A csomópont Józsa szempontjából fontos kapcsolat lenne, azonban nem mindegy, hogy ez milyen áron és milyen feltételekkel történik. Egyesületünk már 2020-ban jelezte, hogy a kapcsolódó, érintett lakóövezeti utcák szempontjából miért problémás az ilyen módon megépített autópálya kapcsolat.
2020-ban készült előrejelzésünk
Az előzetesen jelzett problémák ellenére a Felsőjózsa nyugati részén lévő csomópont 2022-re elkészült, azonban a kormányhivatal nem engedélyezte annak átadását. A megnyitás feltétele az volt, hogy vagy a Józsát elkerülő bekötőútnak, vagy a BMW gyár kiszolgáló útja felé tartó szervizútnak el kell készülnie. Ez utóbbi készült el most és került forgalomba helyezésre, ami alapján megnyitották a csomópontot Józsa felé is!
Ez úgy lehetséges, hogy az autópálya és Józsa között a szűk Elek és Rózsavölgy utcákon át lehet közlekedni, amelyek jelen formájukban nem alkalmasak nagyobb forgalom levezetésére. Az utcák szélessége 9-10 méter és egyes szakaszain még kiépített járda sincs! Szinte teljes hosszukban 30 km/h sebességkorlátozás van érvényben.
Északi elkerülő a tervek szerint. A Perem utcán is lehet aggódni?
Forrás: ÉKM
További nehezítő körülmény, hogy az új autópálya csomópont és a 35-ös út közötti, Józsát elkerülő út (Szakszió út) még papíron sem létezik. Az ÉKM beruházási portálja szerint a Debrecen-Józsa északi tehermentesítő út (M35 autópálya - 35. sz. főút között) előkészítés tervezési határideje 2026. májusa. Addig minden forgalom biztosan az Elek és Rózsavölgy utcára terhelődik. Aki pedig rátekint a térképre, annak az is feltűnik, hogy a Józsai elkerülő megépítése sem fog olyan sokat javítani a helyzeten, sőt más jelenleg kis forgalmú utcák (pl. Perem utca) számára jelenthet majd nem kívánatos átmenő forgalmat. Korábbi cikkükben részletesen elemeztük, hogy a csöndes, lakóövezeti utcákon át miért nem egyszerű feladat Debrecen felé új közúti kapcsolatot létesíteni, és hogy mi lenne a legkisebb érdeksérelemmel járó megoldás.
Lezárva is meg nem is. Fotó: lakossági fotó
A csomópont megnyitása már 2023 augusztusában is lógott a levegőben. Akkor a helyi lakosok, felismerték a két utcára nehezedő átmenő forgalom okozta problémákat, ami nem csak a megszokott lakókörnyezetet változtatja meg, hanem az utca paramétereiből fakadó veszélyeket is rejt magában. A lakók jelezték a problémát a városvezetés részére és Papp László polgármester akkor azt ígérte, hogy „az autópálya-csomópont józsai ágát akkor nyitják meg, ha Józsa északi tehermentesítője is elkészül.” Akkor a felhajtó lezárva maradt, habár a kordonokat úgy helyezték ki, hogy azokat könnyen meg lehetett kerülni, ezért aki akarta, az használhatta szabálytalanul. Két héttel ezelőtt pedig a korábbi ígértetek ellenére kordonokat eltávolították és a Waze útvonaltervezője is felajánlja az új csomópontot a városba való eljutásra.
A Waze szerint a reggeli csúcsforgalom után is gyorsabb kerülni
Hiába kerülnek kihelyezésre sebességkorlátozó táblák, azok betartását senki nem ellenőrzi. A reggeli csúcsidőszakban a 35-ös út nem csak a Józsa és az Agrárgazdaság bejáró út közötti 2x1 sávos útszakasza, hanem a 2x2 sávos bevezető szakasz is telített. Ez pedig olyan szinten belassítja az eljutást, hogy még a szabályok betartásával az említett Elek és Rózsavölgy utcákon át is gyorsabb bejutni akár a belvárosig is. Mindez pedig azt jelenti, hogy egyre nagyobb forgalom terhelődik a két utcára.
Lényeges előny
A Dehir.hu cikke már nem elérhető
A jelenlegi helyzet senkinek sem jó. A józsai lakosok többsége számára nem teszi gyorsabbá az eljutást Debrecen felé, kivéve azoknak, akik a város nyugati része felé tartanak. Ezzel a 35-ös út nem tehermentesül, észrevehetetlen lesz a változás. Ellenben a korábbi csendes, szűk, több helyen járda nélküli lakóövezeti utcákban olyan többlet átmenő forgalom keletkezik, ami nem csak zavaró a lakóknak, hanem csökkenti az ingatlanok értékét és jelen esetben a baleseti kockázatokat is megnöveli.
Azt senki nem vonja kétségbe, hogy szükség van Józsán egy másik közúti kapcsolatra Debrecen felé, azonban nagyon nem mindegy, hogy az milyen áron. Nem mindegy, hogy hol épülnek új utak és az sem, hogy milyen sorrendben történik az átadásuk. Sajnos az utcák jellege miatt Józsán sehol nem lehet érdeksérelem nélkül új közúti kapcsolatot építeni. Erről itt írtunk részletesen.
- A hozzászóláshoz belépés szükséges