Sajtóközlemények

Nyomtatás

Mission impossible: Parkolás Debrecenben

Mission impossible: Parkolás Debrecenben
Üdvözöljük azt a felismerést, hogy a jelenlegi debreceni parkolási helyzet tarthatatlan és nagyobb volumenű beavatkozásra van szükség, azonban a felvázolt megoldás aligha fog érdemben enyhíteni a parkolási gondokon: nem fogja csökkenteni a közutak leterheltségét és a legkevésbé sem teszi vonzóvá a közösségi közlekedés használatát és a laktótelepeken sem lehet majd könnyebben parkolni, főleg az esti órákban.
 
 
Az ismertetett térkép alapján többszörösére nő a parkolási fizető övezet területe, ami elsőre elég drasztikus lépésnek tűnik. Debrecenben jelenleg a belvárosban és a nagy lakótelepeken a legnehezebb parkolóhelyet találni. A belvárosban inkább a nappali időszak a kritikus a lakótelepeken pedig a kora esti óráktól kezdődnek a gondok.

Épületes eset Józsán: Előbb tető, aztán a falak

Épületes eset Józsán: Előbb tető, aztán a falak
Október végén szép csöndben, látványos médiaünnepség és nemzeti színű szalagok átvágása nélkül adták át a forgalomnak a Józsa melletti autópálya felhajtót. Habár a Dehir.hu közölt egy rövid hírt, amelyben azt taglalták, hogy mennyire előnyös a csomópont azon autósok tömegeinek, akik eltévesztik a lehajtót, azonban a cikket nagyon hamar eltávolították. A kellemetlen magyarázat és a csöndes átadás nagyon is lehetséges oka, hogy a történet kísértetiesen hasonlít a Mekk Elek mesesorozat Épületes eset című epizódjára, ahol előbb készült el a tető, mint a ház fala.

Szent vármegyehatár: elválaszt vagy összeköt?

Szent vármegyehatár: elválaszt vagy összeköt?
Természetesen minden olyan intézkedésnek örülünk, ami az utasok számára kedvezőbb és egységesebb megoldást nyújt. Ugyanakkor a kedden (2024-01-09) történt tarifa változásokról szóló bejelentés hasonlóan felemás érzéseket keltett, mint a vármegyebérletek bevezetése. Fontos leszögezni, hogy ma Magyarországon a közösségi közlekedés legnagyobb problémája, hogy csak nagyon kevés helyen képes versenyképes utazási alternatívát kínálni. Az egységes jegyek és bérletek bevezetése, a kedvezmények egyszerűsítése és kiterjesztése nagy előrelépés, azonban messze nem elegendő. Attól, hogy olcsóbb és sokaknak ingyenessé válik, nem lesz sem gyorsabb, sem használhatóbb. Ha a jármű nem akkor, és nem az igényeiknek megfelelő útvonalon közlekedik és hosszú az eljutási idő is, akkor ingyen sem fogják igénybe venni.
 

Új korszak kezdődik

Új korszak kezdődik
 
A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület 2023. szeptember 1-től már nem szolgáltat menetrendi adatokat a menetrend.app  részére, azok teljes egészében a DKV Zrt.-től érkeznek majd (a Gáspár György kerti autóbusz kivételével). Ezzel egy több mint 11 éves szoros, tartalmas, de legfőképpen eredményes együttműködés zárul le az AppCorner Kft.-vel.

Új autóbuszvonal Debrecenben: 52E

Új autóbuszvonal Debrecenben: 52E
A szeptembertől indítandó új autóbuszvonalak közül a legkevésbé érdemleges változást az 52E jelenti. Nem csak azért, mert a tervek szerint az utazók szűk csoportjának tervezték (kollégisták), hanem azért is, mert a célcsoport számára sem jelent igazán megoldást. Gyakorlatilag a tavaly novemberi és szeptemberi járatritkításból adódó vasárnapi zsúfoltsági problémák kezelésére tervezték. Azonban különböző okok miatt a célcsoport csak kis részének lesz előnyös. További részletek alább/kattintás után.

Új autóbuszvonal Debrecenben: 37A

Új autóbuszvonal Debrecenben: 37A
Mindenképpen örömteli változás, hogy szeptembertől a Kéknyelű utcáig 37A jelzéssel új autóbuszjáratok indulnak. A Vámospércsi út melletti kertségekben lakók számára 37/37A buszokkal óránként (csúcsidőben közel félóránként) lesz eljutási lehetőség. A Nagyállomás is többször elérhetővé válik átszállás nélkül. Az vonallal régi adósságát törleszti a város.
Azonban a helyközi buszok még mindig gyakrabban járnak, és helyi bérlettel továbbra sem vehetőek igénybe. Ez a jelenség pedig a szemléletes példája annak, hogy a közösségi közlekedésben nem hatékony módon kerülnek megosztásra az erőforrások.

Aggályos Józsai autópályakapcsolat

Aggályos Józsai autópályakapcsolat
Még 2020 elején jeleztük, hogy a józsai autópálya bekötés megvalósítása több sebből vérzik. Most az építkezés előrehaladtával kezd realizálódni, hogy a forgalom valóban az Elek utcára és a Rózsavölgy utcára terhelődhet. Ezen a 35-ös út felé vezető Szakszió út kiépítése sem jelent megoldást, hiszen az sokaknak nagy kerülő. Ha biztosított, a felhajtás, akkor bizony az átmenő forgalom is használja majd. Balázs Ákos alpolgármester azzal próbálja hűteni a kedélyeket, hogy “próbaidőt” javasol és szerinte egyébként sem várható ott forgalomnövekedés. Pusztán táblázással az átmenő forgalmat nem lehet megakadályozni amint azt a Fészek lakópark példáján is lehetett tapasztalni. A próbaidőszak pedig - a Józsát elkerülő út nélkül - garantált forgalomnövekedéssel jár!! Részletes elemzésünk kattintás után:

Új autóbuszvonal Debrecenben: 20E

Új autóbuszvonal Debrecenben: 20E
Ismét lesz 20-as autóbusz, de kicsit másképp! Van még mit csiszolni rajta! Sokan még emlékezhetnek a 2011-ben megszűnt Segner tér és Kismacs között közlekedő 20-as autóbuszra. Jövő hónaptól hasonló útvonalon 20E jelzéssel létesül új autóbuszvonal, de a Kismacson lakók számára ez most nem lesz előnyös.

Itt a lista, hogy mivel lehetne javítani Debrecen közlekedésén: utasok észrevételeit összegeztük

Itt a lista, hogy mivel lehetne javítani Debrecen közlekedésén: utasok észrevételeit összegeztük
A magyarországi városok döntő többsége nem a közösségi közlekedésen spórolt ezen nehéz időszakban. Debrecenben azonban éppen egy évvel ezelőtt 2022. július 25-én került  bevezetésre az akkor még ideiglenesnek beharangozott járatritkítás, amit a világjárvány miatt lecsökkent utasszám utóhatásaként magyaráztak. Majd szeptembertől és novembertől az energiaárakra hivatkozva újabb sebeket ejtettek a menetrenden, amely a használhatatlanság határára sodorta a közösségi közlekedést. Köztudott és számtalan tanulmány alátámasztotta már, hogy a közösségi közlekedésben járatritkítással érdemi megtakarításokat nem lehet elérni, hiszen a rendszer fenntartásának magas állandó költsége van. Ezek olyan költségek, amelyek akkor is felmerülnek, ha egy járat sem indul el. Az ritkábban közlekedő járatok miatt sok utas elpártol a közösségi közlekedéstől, ami az elmaradó bevételek miatt tovább rontja a rendszer fenntarthatóságát.
 
A szolgáltatás használhatósága pedig nagyban azon múlik, hogy az város polgárai számára mennyire tud megfelelni a város által megrendelt szolgáltatás. Jelen helyzetben odáig jutottunk, hogy gyakorlatilag csak azok használnak közösségi közlekedést, akinek nincs más alternatívája. Sőt, az eltelt időszak hozzánk érkezett utaspanaszaiból azt is tudjuk, hogy sokak számára ellehetetlenült a munkába járás, nekik más eljutási módot kellett keresniük. 
 
Az kétségtelen, hogy nőttek az üzemanyag árak, különösen a villamosenergia ára ugrott meg. A 2021. évi 260 millióról 2022-ben 542 millióra nőtt, ugyanakkor ez az évi több mint 10 milliárdos költséghalmaznak csak a kisebbik szelete. Ebből több mint 8 milliárdot az önkormányzatnak kell kipótolnia, hiszen a romló szolgáltatási színvonal miatt folyamatosan csökken az utasok által fizetett bevétele a szolgáltatónak. Több alkalommal is halhattunk ígéreteket arra vonatkozóan, hogy a helyi közlekedés kapacitását növelni szeretné a város, azonban ez tettekben csak minimálisan nyilvánul meg. Sem a menetrendet érintő intézkedéseben, sem a közlekedésre fordított infrastruktúra fejlesztésében nem látszik a valós szándék, hogy a közösségi közlekedés a város polgárai számára versenyképes szolgáltatást tudjon nyújtani.  Az önkormányzat által publikált tervezett közlekedésfejlesztési tervek kizárólag gépjárművek számara teremtenek rövidtávon kedvezőbb feltételeket, amelyektől csak további forgalomnövekedést várhatunk.

Ez év első felében ugyan történt néhány menetrendi korrekció, de ez még mindig messze alulmarad attól a szolgáltatási színvonaltól, ami világjárvány előtti időszakban volt. Az alábbiakban az utasok által megküldött észrevételek alapján vonalcsoportonként összegyűjtöttük, hogy mi az, amit az utasok leginkább hiányolnak.

Sűrített limonádé: Több járat és hétvégén is közlekedő villamos májustól

Sűrített limonádé: Több járat és hétvégén is közlekedő villamos májustól
Mától módosul a DKV menetrendje, több vonalon gyakrabban közlekednek a járatok és hétvégén újból közlekednek a villamosok is. Az új indulások tényleg javítani fogják a színvonalat az adott időszakban, azonban tény, hogy a járatsűrítéssel érintett vonalak nagy részén nem áll vissza teljes mértékben a ritkítás előtti menetrend és bőven maradtak olyan vonalak is, ahol nem történt változás és szintén fontos lenne több járatot közlekedtetni. A villamosvonalakon a járatok követési ideje még mindig nem kielégítő, különösen hétvégén. Újdonság a hétvégén közlekedő 92, 93, és 94 jelzésű éjszakai járatok bevezetése, amelyek város nagy részét és Józsát is lefedik. Az éjszakai járatok az éjfél után érkező és induló vonatokhoz is csatlakozást biztosítanak, azonban az éjfél előtt és hajnalban induló vonatokhoz továbbra sem megoldott a helyi közlekedés csatlakozása (Kivéve az utolsó InterCity érkezése után induló villamosokat.) Az éjszakai járatok a hétvégén szórakozni vágyók számára jó opciót nyújt a hazajutásra, azonban napi munkába járáshoz még mindig nem megfelelő.
A közösségi közlekedés használhatósága szempontjából megnyugtató megoldásnak azt tartanánk, ha tavalyi alapmenetrend visszaállítása kerülne. Az alábbiakban részletezzük az egyes vonalak módosításait.
 
Tartalom átvétel

Belépés