Aggályos Józsai autópályakapcsolat

Nyomtatás
Aggályos Józsai autópályakapcsolat
Még 2020 elején jeleztük, hogy a józsai autópálya bekötés megvalósítása több sebből vérzik. Most az építkezés előrehaladtával kezd realizálódni, hogy a forgalom valóban az Elek utcára és a Rózsavölgy utcára terhelődhet. Ezen a 35-ös út felé vezető Szakszió út kiépítése sem jelent megoldást, hiszen az sokaknak nagy kerülő. Ha biztosított, a felhajtás, akkor bizony az átmenő forgalom is használja majd. Balázs Ákos alpolgármester azzal próbálja hűteni a kedélyeket, hogy “próbaidőt” javasol és szerinte egyébként sem várható ott forgalomnövekedés. Pusztán táblázással az átmenő forgalmat nem lehet megakadályozni amint azt a Fészek lakópark példáján is lehetett tapasztalni. A próbaidőszak pedig - a Józsát elkerülő út nélkül - garantált forgalomnövekedéssel jár!! Részletes elemzésünk kattintás után:

Helyzetelemzés Debrecen-Józsa nyugati részén tervezett, építés alatt lévő autópálya kapcsolatról
 
Jelenlegi helyzet
Az kevésbé vitatott álláspont, hogy Józsa városrésznek mindenképpen szüksége van egy második, (sőt akár harmadik) közúti kapcsolatra Debrecennel a jelenlegi 35-ös út alternatívájaként. Többször említett és vágyott fejlesztés a Debrecenbe való eljutás javítása céljából, a 35-ös út Józsa és a 354-es út közötti szakaszának 2x2 sávossá alakítása. Ez azonban belátható időn belül nem várható és egyébként sem csökkentene sokat (1,5-2 perc) az eljutási időn, hiszen az utazások többsége városon belül, többek között a Böszörményi úton zajlik. A városi utak csúcsidei kapacitásán a keresztező csomópontok miatt érdemben növelni nem lehet. Habár drasztikus megoldásokkal, különszintű csomópontokkal, lehetne növelni a belváros felé irányuló gépjármű forgalmat, azonban ezek építése nem csak költséges, hanem a városi életminőség rovására menne. Zajterhelés, balesetek, parkolási problémák fokozódnak. Ahogy itt sem, a városban élő emberek sem szeretnének nagyobb forgalmat az utakra. Azonban, ha nem egy nagy, hanem több út köti össze Józsát és Debrecent, akkor ezek között között megoszlana a forgalom. Hiszen mindenki azt az útvonalat választaná, ami számára a legkedvezőbb.
 
Fontos tény:  Józsa elhelyezkedéséből és településszerkezetéből adódóan bármilyen új közúti kapcsolat kialakításának lesznek kárvallotjai! Azokban az utcákban, amelyhez az új kapcsolat közvetlenül kapcsolódik, ott ez a forgalom növekedésével jár.
Jelen szituációban nem önmagában az autópálya kapcsolat megléte, illetve az új közúti kapcsolat kialakítása a probléma, hanem az, ahogy és amilyen módon ez történik.
Felsőjózsa nyugati végének tervezett autópálya kapcsolat kialakítása azt jelenti, hogy az onnan érkező és az oda irányuló forgalom mindenképpen a csatlakozó utcákban jelenik meg. Az, hogy mely utak és milyen módon lesznek leterhelve nagyban függ  attól, hogy a “hivatalos” gyűjtőút mennyire tudja ellátni a funkcióját.
 
Milyen terhelés várható?
Attól nem kell tartani, hogy az autópálya teljes forgalma itt jelenik meg és az sem várható, hogy nehézgépjárművek tömegesen jelennek meg a szűk utcákban. Azonban a jelenlegihez képest mindenképpen megnövekedett személygépjármű forgalommal kell számolni.
 
Kik fogják ezt a lehajtót használni?
  • Józsa és Debrecen nyugati, dél-nyugati része között közlekedők. Többek között azok, akik jelenleg a 354-es utat használják. A nyugati ipari park, a Határ úti ipari park és a déli ipari park megközelíthetősége is javul, hiszen nem a városon kell áthaladni. Az ipari parkok munkavállalóinak száma miatt ez már jelentős forgalmat jelent, nem csak a reggeli csúcsidőszakban, de a műszakváltások esetén is.
  • A Józsa melletti vállalkozói telephelyek bővülése, a Józsa mellett máshol, vagy Józsán belül későbbiekben kialakuló, a nyugati gazdasági övezethez kapcsolódó üzemek, kereskedelmi egységek személy és kistehergépjármű fogalma.
  • A Józsa - Hajdúböszörmény irányú forgalom töredéke (Felsőjózsa-Nyugati része)
  • Aki Józsáról Budapest felé megy/felől jön biztosan ezt használja, azonban ezen igénybevevők száma elenyésző.
Kik nem fogják használni?
  • Az egyetemi telephelyek,  a belváros, a keleti és déli városrész felé közlekedők számára nem alternatíva, hatalmas kerülő és a többi bevezető úton való bejutás is problémás.
  • Felsőjózsa keleti része, Alsójózsa - Hajdúböszörmény között közlekedők. Mivel a 35-ös út rövidebb és az autópályás kerülő az esetek többségében nem jelent sem időben sem pedig költségekben előnyt.
Milyen alternatívák voltak és vannak?
 
Sillye Gábor utca:
Jelenleg a Galagonya utca és a tervezett felhajtó között földút van. Eredeti tervek szerint ez épült volna ki, csatlakozással a vállalkozó telephelyek felé.
  • Előnye: A vállalkozói telephelyek elérhetősége javul.
  • Hátránya: A forgalom a településrész felé/felől irányuló forgalom Sillye Gábor utcának a Galagonya utca és Felsőjózsai utca közötti szakaszára terhelődne, ami ebben a formájában nem alkalmas nagyobb kétirányú forgalom levezetésére. A forgalom Nyári Pál utca felé terelése sem megoldás, hiszen sem ez az utca, sem pedig  a csatlakozó  Barátság  és Barakonyi utcák sem alkalmasak nagyobb forgalom levezetésére. Utóbbi esetében most is gond a megnövekedett forgalom. Ezek szűk utcák, a telkek előkertjének kisajátítása nélkül nem is növelhető az utca, ezáltal az út szélessége.
 
Gönczy Pál utca:
Jelenleg a Perem utca és autópálya felhajtó között nincs útburkolat. A beépítettség  alacsony. Az út bal oldalán a Rózsavölgy utcai telkek hátsó része van, az út jobb oldalán szántóföldek, egy tervezett lakópark és egy sportcentrum.
  • Előnye: Az alacsony beépítettség miatt könnyen kialakítható kellő szélességű út. A Gönczy Pál utca további szakasza jelenleg is forgalmas és nagyobb forgalom levezetésére is alkalmas.
  • Hátránya: Minden autópályáról érkező, vagy oda irányuló forgalom ezen az utcán jelentkezik. A jelenleg viszonylag alacsonyabb forgalmú Felsőjózsai utca és Perem utca közötti szakaszon nagyobb forgalomnövekedés várható. A Felsőjózsai utca és Szentgyörgyfalvi út közötti részen már kevésbé gond, mert a többi párhuzamos utcával együtt megoszlik a forgalom.
 
Szakszió út:
Jelenleg földút, a hivatalos közlések szerint ez épülne ki, mint Józsára csatlakozó gyűjtőút.. A teljes kiépítése jelenlegi ismereteink alapján csak későbbre várható.
  • Előnye: Gyakorlatilag lakatlan területen halad, lakóövezetet nem zavar.
  • Hátránya: Hatalmas kerülőt jelent. Különösen Felsőjózsa esetén. A Gönczy Pál utca elejétől a felhajtóig kb. 5 km az út, és még mindig egy méterrel sem kerültünk közelebb Debrecenhez.
 
 
Elek utca / Rózsavölgy utca helyzete:
Fontos, hogy ezen utcák gyűjtőútként való használata egyik tervben sem merült fel, azonban a csatlakozás kiépítése ezen utcákra is hatással van. Mindkét utca alig 10 méter széles, sok helyen szűk járdával. Ezen utcák szélesítése a beépítettség és a hosszú vonalvezetés miatt szinte lehetetlen. Ha számításba is jönne, mint forgalmat levezető út, akkor az csakis egyirányúsítás mellett képzelhető el. Az egyirányúsítás azonban a hosszú, csatlakozó keresztutcák hiányában nem megoldható, hiszen az utca elején és végén lakók számára minimum 2,5-3 km-es kerülőt jelentene. Nemcsak kerékpárral, hanem autóval is tömeges jelenség lenne a szabályos menetiránnyal szembeni közlekedés. Az Alkotás utca / Deák Ferenc utca páros esetén is meg lehet figyelni, hogy gyakori a forgalommal szembeni közlekedés. Sem az utca lakói, sem az átmenő forgalom számára nem ideális megoldás.
 
Amennyiben a Szakszió úti változat épül meg és megvan a lehetőség az Elek utca vagy Rózsavölgy utca szakaszon át közlekedni, akkor ezt a kerülőt csak kevesen fogják megtenni. Az 5 km-es út 50-60 km/h átlagsebességgel 5-6 perc. A Rózsavölgy utca és Elek utcán át közlekedve a 3,9 km megtétele szintén 5-6 perc (ha az autós betartja a jelenleg kihelyezett 30 km/h sebességkorlátozást). Ez csak arra az esetre vonatkozik, ha valaki a Szentgyörgyfalvi út környékéről indul, hiszen aki Felsőjózsa belső részéről indul, annak a Szakszió út még nagyobb kerülő. Amennyiben a Perem utcán át épül új út a Szakszió útig, a probléma akkor is fennáll. 
Aggályos Józsai autópályakapcsolat
Aggályos Józsai autópályakapcsolat
Aggályos Józsai autópályakapcsolat

Belépés