Velo, velo, Velodroooom!

Nyomtatás
Fotó: Riói olimpiai velodrom  készítette: Roberto Castro
szerző: Lovas Dóra
 
A Velodrom nem egy soron következő Marvel film szupergonoszát, hanem a Debrecenbe tervezett kerékpáros edzőcsarnokot takarja. A beruházás eredetileg Budapesten valósult volna meg, azonban egy 2018-as bejelentés[ már a Debrecent jelölte meg a megvalósítás helyszínéül. 2020-ban a debreceni önkormányzat újabb nyilatkozatot tett, amely szerint a Velodrom mellé Kerékpáros Központ is kivitelezésre kerül. Miért? Hova? Hogyan juthatok majd el oda? Ha érdekelnek ezek a kérdések és van 10 perced, akkor olvasd el a témában készült összefoglalónkat.
 
Debrecen-Pallag
A tervek szerint „helyileg” Debrecen Pallag városrészébe − a Fociakadémia mellé – kerülnek majd a kerékpáros társadalom agórái, ahol kedvük szerint sportolhatnak, versenyezhetnek a biciklizést kezdő, haladó vagy professzionális szinten űző kerékpárosok és deszkások. A Velodrom esetén a tulajdonos (a beépítendő telekre tekintettel) az önkormányzat lesz, míg a Kerékpáros Központ szintén Pallagon található önkormányzati telekre épül, azonban azt a szövetség használhatja ingyenesen 15 évig.
 
Kerékpárosok és gördeszkások paradicsoma
Míg a Velodrom fedett pályakerékpár pályát takar, addig a Kerékpáros Központ magába foglalja az országúti edzőkört, mountainbike pályát, oktatópályát, BMX/Triál parkot és a BMX mobil pumpa pályát egyaránt. E két komplexumot kiegészíti a Tócóvölgybe, a jégcsarnok mellé tervezett extrémsport park is. Kérdésként merülhet fel, hogy a két létesítmény miért nem egymás közelében került elhelyezésre. 
(Fotó: Riói olimpiai velodrom készítette: Roberto Castro)
 
Ha valakit érdekelnek a Velodrom tervei, megtekintheti az Építész Fórum oldalán. A terveken látszik, hogy az építmény egy folyó mellett helyezkedik el, ennek egyszerű oka, hogy eredetileg Budapesten építették volna fel a monstrumot és csupán 2018-tól van szó debreceni megvalósításról.
 
Eljutási lehetőségek
Pallag egyrészről megfelelő helyszín lehet a beruházásnak, hiszen amellett, hogy csendes, kevésbé forgalmas, az utóbbi időben több beruházásnak adott otthont (Fociakadémia, Nemzetközi iskola), amelyek miatt akár Debrecen „legvidámabb barakkjának” is nevezhetnénk. Másrészről azonban pont a városrész kerékpárral való megközelíthetősége ütközik nehézségekbe.
(forrás: dehir.hu)
 
Debrecen központjából bicajjal szabályosan jelenleg egy útvonalon juthatunk el: a Pallagi úton a Nagyerdei körúton lévő körforgalomtól 5-6 km-t tekerve a Nagyerdőn keresztül. A 4-es főúton át is oda lehetne jutni, azonban ott jelenleg tilos kerékpárral közlekedni. 2020-ban tett nyilatkozatok és tervek szerint a 4-es főúton épült volna egy kerékpárút, azonban szerencsére a döntéshozók időben változtattak, így csupán a Pallag-Bocskaikert közötti részen valósul majd meg a tervezett szakasz. A döntés azért pozitív, mert az eredeti elképzelések szerint - figyelembe véve a főút 2x2 sávosításának terveit és a  100-as vasútvonal közelségét - ezt csak az útmenti fák rovására lehetett volna megtenni. Ellenben a  Pallagi úton a meglévő úttest másfél méterrel történő szélesítésével irányhelyes kerékpársávok alakíthatóak ki fák kivágása nélkül. Sőt önálló kerékpárút is elfér. 
A debreceni polgármester október 12-ei bejelentése szerint ezen utóbbi elképzelés fog megvalósulni, amelynek egyetlen hátránya van: átgondolatlannak tűnik az az elképzelés, hogy a létesítmény bejárata ennek ellenére a 4-es főút felől legyen, így a Debrecenből kerékpárral érkezők lennének arra kényszerítve, hogy a kerékpáros központ megkerülésével jussanak el odáig.
 
Autóbusszal az egyetlen lehetőség a 13-as jelzésű busz, amely a Segner térről indul, útvonala során pedig érinti a Kölcsey Központot, a Debreceni Egyetemet, a Klinikákat, a TEVA Gyógyszergyárat, és a Debreceni Egyetem Balásházy János Gyakorló Középiskoláját és Kollégiumát. Mivel a kerékpáros létesítményeket többnyire munkaidő, illetve iskola után, vagy hétvégén fogják használni, így megfontolandó lenne a közösségi közlekedés bővítése ezen időszakokban is. Különösen a hétvégén okoz ez gondot, amikor kétóránként indul egy járat. Ennyi idő alatt gyalog is ki lehet sétálni a belvárosból.
 
Kézenfekvő lenne, hogy vasúton is megközelíthető legyen a Velodrom, de a tervezés során ez aligha lehetett szempont. A létesítmény tervezett bejárata Apafa vasútállomástól a lehető legmesszebbre kerülne. Jelen állás szerint a a létesítmény autóval közelíthető meg a legkönnyebben, kérdés, hogy a célcsoport számára ez mennyire kézenfekvő.
 
Egy kis történelem – Budapestről Debrecenbe
A Velodrom Budapesten az 1896-os milleniumi (a Magyar Állam fennállásának ezredik évfordulója) ünnepségsorozat apropóján épült meg, majd 1926-ban már kerékpáros világbajnokságot is tartottak itt. Ezt követően azonban elhanyagolták karbantartását, csupán 2000-es évek elején került megint az érdeklődés középpontjába, amikor felvetődött annak a lehetősége, hogy Magyarország és Ausztria közösen pályázik a foci EB megrendezésére. Ehhez azonban a régi stadionok felújítása és bővítése szükségeltetett, és a budapesti Velodrom a Puskás Stadionhoz fűződő nagyszabású tervek útjában állt. A Nemzeti Sporthivatal ötletpályázata lebontandó építményként jelölte meg, amely tüntetések sorozatát indította el. A nagyfokú ellenállás eredményeképpen a városvezetés védetté nyilvánította a monstrumot, majd rekonstrukciós pályázatot írt ki a rendbetétele érdekében. 2014-ben született meg a nyertes pályázat, amely a Váncza Művek munkája volt. Két évvel később azonban ismét fordulat történt és a nyertes terve a kukába, a Velodrom pedig a Házgyári szigetre került. Így a 2006-os tüntetéssorozat nem mentette meg a pályakerékpár pályát, csupán elodázta annak lebontását. A Házgyári sziget később alkalmatlannak minősült a beruházásra, így került képbe 2018-ban Debrecen. A Velodrom megépítésének jelenleg még csupán az előkészítési munkálatai zajlanak, annak ellenére, hogy 2018 óta tudvalevő, hogy itt kerül sor a megépítésére.
Ez azért érdekes, mert a kormányzat felismerve 2021 tavaszán, hogy nincs hazánkban fedett pályakerékpár pálya, májusban ígéretet tett arra, hogy év végére Kőbányán Velodrom fog állni. Ha ez a projekt fél év alatt kivitelezhető, akkor Debrecenben miért húzódik már 3 éve? A Kőbányai központ 707 millió Forintból fog megvalósulni, ezért kíváncsian várjuk, hogy a debreceni miért kerül majdnem dupla ennyibe.
 
Mennyi az annyi?
Velodrom esetében a Gall és Társai Építésziroda Kft. által készített tervek 712 millió forintba kerültek, a terület önkormányzati tulajdonban van, így annak nincs költsége, a beruházás előkészítési munkálatainak mérnöki támogatását az ÓBUDA-ÚJLAK Beruházásszervező és Fővállalkozó Zrt. vállalta nettó 154 millió forintért. Később még 420 millió forintot átcsoportosítottak a beruházás előkészítésére.  Szomorú hír, de a pozitívabb előrejelzések szerint is leghamarabb 2022 nyarán kezdődhet el a monstrum építése.
A Kerékpáros Központ megépítésére a Kerékpáros Szövetség 15 évre ingyenes használatba kapta az önkormányzati telket Pallagon, ahol 400 millió forint állami támogatásból gazdálkodhatnak a megépítés során.
 
A Tócóvölgyi extrémsport pályára a város az Európai Uniótól 73 millió forintot kapott, az Országos Gördeszkapark Programban 30 millió forintot nyert el, és önerőként 30 millió forinttal járult hozzá a megvalósításhoz.
 
  Helyszín Részösszegek (M Ft) Összesen (M Ft)
Velodrom Pallag 712 154 420 1 286 1 819 
Kerékpáros Központ Pallag 400      
Tócóvölgyi extrémsport pálya Tócóvölgy 73 30 30 133
 
Amikor egy nagyobb beruházás megvalósításáról van szó, a döntéshozók gyakran elfeledkeznek a közlekedési lehetőségek projekthez igazításáról. Jelen esetben Debrecenben sem maradhatnak el azok a szükségszerű lépések, amelyek számba veszik, majd pedig alapos mérlegelést követően kiigazítják a közlekedéshez kapcsolódó nehézségeket. A célközönség a kerékpározást és gördeszkázást kedvelő, valamint azt haladó és professzionális szinten űző közösség, akiknek egyszerű eljutását a projekt megtérülése, az amatőr sport ösztönzése és az utánpótlásnevelés hatékonyabbá tétele érdekében biztosítani kell.
forrás: dehir.hu

Belépés