A magyarországi városok döntő többsége nem a közösségi közlekedésen spórolt ezen nehéz időszakban. Debrecenben azonban éppen egy évvel ezelőtt 2022. július 25-én került bevezetésre az akkor még ideiglenesnek beharangozott járatritkítás, amit a világjárvány miatt lecsökkent utasszám utóhatásaként magyaráztak. Majd szeptembertől és novembertől az energiaárakra hivatkozva újabb sebeket ejtettek a menetrenden, amely a használhatatlanság határára sodorta a közösségi közlekedést. Köztudott és számtalan tanulmány alátámasztotta már, hogy a közösségi közlekedésben járatritkítással érdemi megtakarításokat nem lehet elérni, hiszen a rendszer fenntartásának magas állandó költsége van. Ezek olyan költségek, amelyek akkor is felmerülnek, ha egy járat sem indul el. Az ritkábban közlekedő járatok miatt sok utas elpártol a közösségi közlekedéstől, ami az elmaradó bevételek miatt tovább rontja a rendszer fenntarthatóságát.
A szolgáltatás használhatósága pedig nagyban azon múlik, hogy az város polgárai számára mennyire tud megfelelni a város által megrendelt szolgáltatás. Jelen helyzetben odáig jutottunk, hogy gyakorlatilag csak azok használnak közösségi közlekedést, akinek nincs más alternatívája. Sőt, az eltelt időszak hozzánk érkezett utaspanaszaiból azt is tudjuk, hogy sokak számára ellehetetlenült a munkába járás, nekik más eljutási módot kellett keresniük.
Az kétségtelen, hogy nőttek az üzemanyag árak, különösen a villamosenergia ára ugrott meg. A 2021. évi 260 millióról 2022-ben 542 millióra nőtt, ugyanakkor ez az évi több mint 10 milliárdos költséghalmaznak csak a kisebbik szelete. Ebből több mint 8 milliárdot az önkormányzatnak kell kipótolnia, hiszen a romló szolgáltatási színvonal miatt folyamatosan csökken az utasok által fizetett bevétele a szolgáltatónak. Több alkalommal is halhattunk ígéreteket arra vonatkozóan, hogy a helyi közlekedés kapacitását növelni szeretné a város, azonban ez tettekben csak minimálisan nyilvánul meg. Sem a menetrendet érintő intézkedéseben, sem a közlekedésre fordított infrastruktúra fejlesztésében nem látszik a valós szándék, hogy a közösségi közlekedés a város polgárai számára versenyképes szolgáltatást tudjon nyújtani. Az önkormányzat által publikált tervezett közlekedésfejlesztési tervek kizárólag gépjárművek számara teremtenek rövidtávon kedvezőbb feltételeket, amelyektől csak további forgalomnövekedést várhatunk.
Ez év első felében ugyan történt néhány menetrendi korrekció, de ez még mindig messze alulmarad attól a szolgáltatási színvonaltól, ami világjárvány előtti időszakban volt. Az alábbiakban az utasok által megküldött észrevételek alapján vonalcsoportonként összegyűjtöttük, hogy mi az, amit az utasok leginkább hiányolnak.